Helma je v podstatě jediný ochranný prostředek, který na sobě máte při jízdě na kole. Každý cyklista by měl dbát na svou ochranu, protože právě úrazy hlavy končí obvykle špatně. A stačí tak málo – pořídit si vhodnou helmu na kolo. Investice, která se vám jednoznačně vrátí a nejde ani pořádně vyčíslit penězi. Jak si ale helmu na kolo vybrat? Co je při výběru nejdůležitější a potřebuji na silniční cyklistiku jinou helmu než na BMX kolo? Specialisté z prosportovani.cz vám poradí.
„Pokud nepočítáme různé odřeniny a oděrky, nejčastějšími úrazy po pádu z kola jsou jednak zlomeniny, a pak také otřesy mozku po úderu do hlavy,“ vysvětluje tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev.
Zdroj citace: https://www.tymbezpecnosti.cz/novinka/1038/hlava-je-jen-jedna-nez-vyrazite-do-provozu-dejte-si-do-poradku-jizdni-kolo-a-cyklistickou-prilbu.html
Cyklista a helma – spojení, které by mělo být automatické. V České republice mají ze zákona povinnost nosit helmu osoby do 18 let. Nad 18 let už se o povinnost nejedná, ale ani tak byste neměli uvažovat, že byste vyjeli na kole bez helmy. A to nejen z důvodu pojišťovny, ale hlavně kvůli vašemu zdraví.
„Nošením helmy během jízdy na kole, předcházejí občané životu nebezpečným úrazům hlavy. Praxe ukazuje, že velký počet cyklistů si bere helmu pouze na delší vyjížďku. Nikdo z nás však nemůže s jistotou říci, že z kola nespadne, když pojede například jen 50 metrů pro rohlíky. Nasazení helmy trvá 10 sekund, léčba z těžkého zranění i několik měsíců. Helma při pádu splní svou funkci jen za předpokladu, že je správně nasazená a zapnutá.“ Citace je převzata ze stránek Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje, autor: por. Bc. Libor Pilař.
Zdroj citace: https://www.policie.cz/clanek/cyklisticka-helma.aspx
U cyklistiky není helma jako helma. Helmy na kolo jsou rozděleny podle využití. Vždy o typu helmy rozhoduje kolo, na kterém jezdíte. Na horská kola využívejte MTB helmy, na silniční cyklistiku volte silniční helmy a na BMX kola používejte speciální BMX helmy. V nabídce přileb na kolo pak můžete objevit ještě downhill helmy na kola, freeride helmy na kolo a speciální integrální helmy na kolo.
Každý typ helmy je přizpůsobený způsobu ježdění. Při horských sjezdech („dowhillech“) se počítá s nebezpečím ostrého pádu, a proto jsou tyto helmy nejen dostatečně pevné a odolné, ale mají i podstatně přizpůsobenou ochranu čelisti. Pokud byste si tuto helmu vzali na horskou cyklistiku nebo na silnici, chybu byste neudělali, ale je na tuto jízdu nevhodná.
Co se dozvíte v článku:
Co rozhoduje u správného výběru helmy na kolo?
1. Velikost helmy
Ať už si vybíráte helmu jakéhokoliv typu, musí vám na hlavě dokonale sedět. Helma se vám nemůže na hlavě pohybovat, ale nesmí vás ani nijak tlačit. U tohoto bodu výběru rozhoduje hodně osobní pocit. Helmu si nasaďte na hlavu a odzkoušejte. Můžete se řídit jednoduchou radou. O helmě by cyklista neměl ani vědět, že ji má. Tak pohodlná by měla být. Velikost helmy si můžete u většiny typů přizpůsobit.
2. Větrání helmy
Dalším neméně důležitým bodem je systém větrání helmy. Větrání helmy je zajištěno otvory v helmě. Tyto otvory v zadní části helmy odvádí teplo a otvory v přední části odvětrávacího systému zajišťují nasávání studeného vzduchu do helmy. Už zde najdete u helem na kolo velké rozdíly, a to i v jednotlivých typech. Například u BMX kol, kde se jezdí po rampách, není potřeba takové množství větracích otvorů, jako například u helem na horské kolo nebo na silniční cyklistiku. V parných letních dnech se tak vyvarujete přehřívání hlavy.
3. Certifikace
Možná to bude znít jako samozřejmost, ale při zakoupení helmy na kolo si hlídejte, jestli má daná helma správnou certifikaci. Cyklistické helmy musí splňovat normu ČSN EN 1078. U zahraničních výrobků se může jednat o zahraniční atesty CPSC, SNELL B90A, CE a AS/NZS. U značkových výrobců helem to nebude problém, u méně známých značek nebo u helem z Číny, to už nemusí být vždy jistota.
4. Materiál, ze kterého se helma vyrábí
Většina helem na kolo se vyrábí za pomocí in-mold technologie. Jedná se o technologii, kdy se pěna vstřikuje do skořepiny, ze které je helma vyrobena. Spojení polystyrenové pěny se skořepinou zajistí vysokou pevnost a odolnost helmy. Na helmách můžete najít dokonce technologii double in-mold. U těchto přileb se skořepina využívá také z vnitřní strany helmy. Nejkvalitnější helmy jsou vyztuženy hliníkem, tuhým plastem nebo ještě více karbonem.
5. Zapínání helmy
Při výběru nové helmy se dívejte také po způsobu upínání, neboli jak jednoduše se dá helma upevnit na hlavu. Zapínání helmy by mělo být snadné, rychlé a lehce ovladatelné. Pásky helmy musí být dost dlouhé, aby nepřicházely do kontaktu s ušima cyklisty.
„Aby helma správně plnila svou ochrannou funkci, musí být na hlavě umístěna ve správné – tedy přibližně vodorovné pozici. Přední část by měla zasahovat asi doprostřed čela. Při nošení musí být zapnutý podbradní řemínek, za nějž by měly jít zastrčit maximálně dva prsty. Helma musí být rovněž dotažena tak, aby se na hlavě nehýbala,“ upřesňuje Karel Studnička ze specializované prodejny Ski a Bike Centrum Radotín.
Zdroj citace: http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30003510
Jak vybrat helmu na kolo video
Závěr a doporučení zakoupení helmy na kolo
Do vašeho auta byste si také nesedli, aniž byste měli funkční pásy. Stejně tak by to mělo být u jízdy na kole. Není důležité, jestli jedete jen kousek do obchodu nebo vyrážíte na celodenní cyklovýlet, helma by na vaší hlavě měla být vždy. Helma na kolo není v porovnání s bezpečím při jízdě nic drahého. Stejně tak je nošení helmy pohodlné a rozhodně vám nebude nijak nepříjemné. Helmu na kolo si vybírejte pečlivě a důkladně prostudujte všechny parametry. Pokud již správnou helmu máte, vzhůru na kolo!