Kdo by kdy neslyšel o inline bruslení. Vítr ve vlasech, pohoda, pohyb a zábava. Stačí pro to jen dobrá, zpevněná plocha, a trochu informací navíc. Abyste si totiž jízdu užili, bude se vám hodit znalost těchto základních pravidel, doporučení a typů. Jak tedy začít jezdit?
Inline bruslení je zárukou zábavy. Vhodné je jak pro velké, tak malé, a nevyžaduje se pro něj žádná obzvlášť velká fyzická dovednost. Ale i tak se stále jedná o sport, který není zrovna nejjednodušší. Přestože jeho nepopiratelné kouzlo shledáte ve svobodě pohybu, budete muset dodržovat pár pravidel. Jak tedy jezdit jako král? Aneb, jak se naučit jezdit tak, abyste nezranili sami sebe, a ani nikoho dalšího?
Co se dozvíte v článku:
Co je nejdůležitější při jízdě na inline bruslích?
Základ chybné jízdy tkví jednoduše v postoji jezdce. Postavení těla je základem pohybu, a když se třeba moc překláníte, nebo naopak zakláníte, ztrácíte balanc nutný pro jízdu. Nejlepším způsobem je přestat se bát, a nebýt při jízdě v křeči. Jenomže to se lehko řekne.
Jak tedy vypadá správný postoj?
Kolena dělají velký rozdíl. Napnutá kolena a tělo rovné jak pravítko – viděli jste někdy někoho jezdit podobným způsobem? My také ne.
Právě chybou začátečníků je kostrbatost pohybu. Pravý in-linista je v pohybu volný, tělo nemá v tenzi, kolena jsou pokrčená.
Další chybou je pak to, že jezdci věnují zbytečnou pozornost bruslím. Tedy sledují je, aby jedna o druhou neškobrtly. To sice dává smysl, ale je to špatně. Jakub Makalouš, instruktor společnosti Bootcamps říká:„Zapomeňte na to, že by nohy dělaly něco stejně. Každá si jede to své. Jedině tak to bude fungovat.“
Zdroj: https://www.vitalia.cz/clanky/co-byste-meli-vedet-nez-zacnete-s-in-line-bruslenim/
A má pravdu. Příklad si můžeme dát na opět s lyžemi. Jakmile je sledujete, ztrácíte pozornost i balanc, a letíte nosem přímo do sněhu.
Jednu nohu mějte tedy vždy předsunutou. Tím vyvážíte vlastní váhu, a tělo získá stabilitu potřebnou pro zdolání menších překážek a přírodnin, co se připletou do cesty.
Jak začít s in-linem?
Jakmile si zakoupíte in-line, které budou vyhovovat vaší chuti a stylu, prvním krokem je vyzkoušet si jízdu na trávě. A to i za předpokladu, že už jste někdy jezdili. Vyzkoušíte si tak základní postoj, stabilitu; získáte trochu sebevědomí. Nemyslíme tím, abyste po trávě jezdili, to ani tak úplně nejde. Zkuste na ní poskakovat, nacvičit si postoj.
Jak si vybrat in-line brusle?
Ano, ohledně výběru bruslí kolují obdobná klišé, co ohledně výběru botou na běh. Ale klišé se staly z určitého důvodu. Roli bude hrát vaše náročnost, coby jezdce, a od toho se pak bude udávat cena za brusle. Takže můžete mít kus za 2 000,- stejně jako za 8 000,-.
Rám bruslí
Rám ovlivňuje ovladatelnost inline brusle. S delším rámem se lépe vede a hodí se pro delší tratě. S kratším rámem se lépe jezdí pozadu, a lépe se ovládá. Délku pak poznáte ne kvůli celkové délce bruslí, ale tak, o kolik přesahují kolečka oproti špičce a patě.
Rám je často z kovu nebo plastu. A plast není vůbec špatná volba. Dobře pohlcuje dopady a chvění.
Typ rámu | Na co se hodí |
Delší rám | Hodí se pro delší tratě, na posílení fyzičky |
Kratší rám | Na freestyle, triky |
Kolečka in-line bruslí
Kolečka ovlivňují rychlost a prostupnost jízdy. Velikost koleček je udávána v mm, a označuje se písmenem A, např. ve vzoru 0A.
Dělí se na:
Typ koleček | Na co se hodí | Nevýhody koleček |
Velká kolečka cca 80 – 90 mm | Rychlejší jízda | Menší stabilita |
Malá kolečka cca 74 a méně | Stabilnější a lepší ovladatelnost | Pomalejší (nemusí být nutně nevýhoda), horší prostupnost |
Tvrdá kolečka cca 80A a výš | Rychlejší a mají horší grip | Přenáší otřesy do rámu a celé brusle |
Měkká kolečka cca 80A a níž | Lepší grip, větší pohodlí | Pomalejší jízda |
Velikost koleček je udávána v mm, a označuje se písmenem A, např. ve vzoru 0A.
Ložiska
Ložiska na in-line brusle mají nejčastěji rozměr určený číslem 608. Na jeden pár bruslí s 8 kolečky potřebujete 16ks ložisek a pro 6 kol zase 12 ks. Jejich kvalita pak ovlivní rychlost bruslí, takže se při jejich výběru zeptejte odborníka. Pokud si totiž pořídíte nekvalitní kusy, může dojít k předčasné výměně, která bude drahá. Stačil se řídit tím, že norma ABEC s malým číslem je obecně méně kvalitní, zatímco vyšší čísla, jsou lepší. Je to trochu laické, ale funguje to.
Jak je to u in-line bruslí s chrániči?
Chrániče jsou základ. A ať vypadají jak chtějí, oceníte je. Hlavně proto, že většina stezek, jsou zároveň cyklostezky, vydlážděné asfaltem. Pád tedy není zrovna jak do peříčka. Při jízdě na bruslích je totiž pád o to rizikovější, kvůli delší brzdné dráze, překážkám na cestě a dalším nepředvídatelným jevům.
Základem je helma
Helma je hlavní. Můžete si pořídit konkrétní na in-line nebo na kolo. Jejich ceny jsou kolem 500 ,- a vybrat si můžete z celé řady motivů a barev, které potěší oko a vkus každého.
Chrániče na zbytek těla
K zakoupení jsou celé sady. Nejčastěji tak ochráníte dlaně a zápěstí, kolena, lokty, nebo boky či kostrč. Záleží hlavně na vašich preferencích. Minimálně pak určitě mějte chrániče kolen, které pády trpí nejvíce. Oceníte jistě i solidní podklad pro dlaně nebo zápěstí, která se mohou zlomit či narazit.
Cena chráničů se pohybuje kolem 300 ,- v základu.
Při výběru dbejte na prodyšnost materiálů a pohodlí. Takže by neměly tlačit ani být příliš těsné.
TIP REDAKCE: K prevenci ostatně pomáhá i již zmíněná tráva, kde si můžete natrénovat jednotlivé pády. Neboť člověk, co tzv. „neumí padat,“ si přivodí zranění o dost pravděpodobněji než ten, kdo už ví, jak se zachovat.
Jak mám na in-line bruslích brzdit?
Při bruslení lze využít klasickou brzdu, již namontovanou na brusli. Nohu s brzdou přitom předsuňte, a zadní nohu nechejte co možná nejvíc vzadu, čímž opět dojde k dobrému rozložení váhy. Klasickou chybou bývá právě opak; brusle jsou příliš u sebe, kolena jsou málo pokrčená a do toho se zakláníte. Je to trochu instinktivní, ale vyvarujte se tomu.
Dalším způsobem je pluh. To ostatně znáte z lyží. Špičky směrujte k sobě, ale nohy nechte daleko od sebe. Jde i o způsob, jak regulovat rychlost sjezdu aj.
Další možností je „téčko“. Přední noha jede jen mírně, a ta zadní směrujete dovnitř. Tak ale trochu ničíte kolečka a ani vaše kolena z toho nežasnou.
A když si opravdu nevíte rady jak zastavit, uskočte do trávy, něčeho se zachytit apod.
Jak jezdit na in-line bruslích?
Základní styl bruslení je odraz ze strany do strany, kdy se noha oddaluje a zase přibližuje pod tělo. Nesnažte se cupitat. Jinak si svůj styl můžete najít až s časem. Buďto v inspiraci jinými jezdci, nebo pomocí návodů na internetu.
Jak správné jezdit na in-line bruslích z kopce?
Sjezd kopce je noční můrou asi každého začínajícího in-linisty. Často máme strach, jak rychlý sjezd bude, co nás čeká na konci, jak dobrzdíme, apod. Způsobem číslo jedna je sejít kopec bokem např. po pruhu trávy. Jinak využijte již popsané plužení, a snažte se jet co nejpomaleji s nohama, co nejdál od sebe. Přitom odšlapujte do stran.
Poslední možností je jednu nohu předsunout v rozloženém těžišti a držet jí stále vpředu. Nikdy nohy nedávejte těsně vedle sebe.
Kurzy in-line bruslení? K čemu vůbec jsou?
I ovládat brusle se musíte naučit. Problém spousty jezdců je, že jezdí špatně a ohrožují tak sebe i své okolí. Moc se roztahují, jsou nestabilní aj. Kurzy vám mohou pomoci se zdokonalit, nebo najít sebevědomí pro jízdu. Doporučovaný je jak pro malé děti, tak pro dospělé. Instruktor vás naučí vše možné způsoby jízdy, správné postoje, padání a podobně.
Kde můžu na in-line bruslích jezdit?
Takové místo není úplně všude. Na kole přejedete kdejaký kořen nebo písek, ale na in-linech úplně ne. Nebo to alespoň nebude tak úplně jízda, ale spíš cupitání zakončené pádem na tvář. Ideální plocha pro jízdu je rovná, nejlépe asfaltová. Zaručeně pak suchá.
Takové místo najdete třeba v parku, na parkovišti, na cyklostezce aj. Ze začátku určitě volte rovinky a kopce si nechte na potom.
Doporučení redakce
Za začátku se rozjíždějte pomalu a držte rovnováhu. Naučte se zatáčet, couvat a brzdit.
Závěr redakce
Pamatujte: bruslení není nebezpečné, ale bruslaři ano. Hrozbou je tak třeba jízda ve dvojici, těsně se držící u sebe. Další hrozbou je jízda s kočárkem nebo s pejskem, a o alkoholu ani nemluvě. In-line má být zábava s sport v plenéru. To znamená nejen, že vám bude větší horko, ale že jste zodpovědní za své chování. Když budete dodržovat zásady správné jízdy a chování, vše půjde jak po másle. Doufáme, že vám článek pomohl.