Cyklistické tretry, doplněk nejen pro závodníky

Cyklistické tretry
Cyklistické tretry

Jak se jezdilo v minulosti

První, kdo již v roce 1861 v Paříži vylepšil dosavadní Draisinu (stroj na dvou kolech, bez pedálů) o samostatné přední kolo, které mělo pedály a kliky byl Pierre Michaux. Kolo se skládalo ze zadního menší, které plnilo pouze rovnovážnou funkci. To celé ale zatím bylo stále ze dřeva. O sedm let později byla celá stavba kola převedena do kovové varianty a získala název vélocipede. Jezdec seděl přímo nad velkým kolem. Kolo se neustále zdokonalovalo a jeho výrobní cena klesala. Tím se stával bicykl neustále oblíbenějším a dostupnějším pro více lidí, nakonec z něho byl běžný dopravní prostředek. Na přelomu 19. a 20. století byl velociped doplněn o bezpečnostní brzy. Jelikož se kola neustále zdokonalovala, začalo se odlišovat jejich využití. Na silnicích a na dráze se závodilo nadále a druhou stranou mince se stala horská cyklistika (z anglického „mountain bike“). Nový směr udal Gary Fischer, když na svůj bicykl přidal přehazovačku. V 70. letech 20. století vznikaly první rámy z hliníkových slitin, což umožnilo změnu designu, a především došlo ke snížení hmotnosti. V roce 1981 byl vyroben prototyp rámové konstrukce z karbonových vláken. Pro závodníky to znamenalo dosáhnutí vyšších rychlostí, kratších časů a hlavně snadnější manipulaci s kolem.

Druhy cyklistických treter

Když se rozhodneme začít jezdit na kole, neznamená to, že musíme ihned kupovat cyklistické tretry, člověk může naskočit na kolo i ve sportovní obuvi. Ale s přibývajícím výkonem rostou nároky na koupi cyklistických treter. Cyklistická bota by měla přenášet vaši sílu na pedál. Měly by proto přesně sedět na noze, často se kupují o půl čísla menší, protože ve vlhkém počasí se mohou vytáhnout. Vrchní část boty se skládá z kůže nebo umělé hmoty. Čím sportovnější tretru máme, tím je podrážka tvrdší a liší se i materiál (umělá hmota, karbon). Důležité ale je, aby byla podrážka opravdu tvrdá. Tretry zvyšují výkon jezdce i tím, že pevně fixují jeho nohu. Fixace je dána systémem upínání, který je jiný u závodních, sportovních i rekreačních treter. Závodní modely tretry obvykle disponují tzv. systémem BOA, kdy se tretra zapíná pevným ocelovým lankem. Sportovní modely jsou obvykle vybaveny zapínáním prostřednictvím plastového pásku s přezkou. Rekreační tretry pak mívají jen suché zipy nebo klasické tkaničky.

Rozlišujeme silniční tretry, tedy tretry využívané na silničním kole. Pak MTB tretry, které vozíme na horském kole rekreační, užívané většinou na kolech trekingových. Silniční, které mají hladkou podrážku, jsou lehké a celkově elegantnější. Jsou určeny pouze pro jízdu na kole. Nepočítá se s tím, že v nich budete někde chodit, maximálně krátký úsek třeba na občerstvení. Svrchní část boty je maximálně prodyšná, ale není tak odolná vůči nečistotám, jako MTB tretra. Ta má podrážku s výrazným vzorem. Předpokládá se totiž, že v nich čas od času budete překonávat kus náročnějších úseků i pěšky (do kopce). Pohyb v blátě nám ulehčí ještě dva špunty (podobné těm na kopačkách), které se dají našroubovat na špičku tretry. Svrchní část je uzpůsobena tak, aby vydržela, což je v horské cyklistice potřeba. Tretry pro rekreační cyklisty jsou měkčí, a to zejména co se podrážky týče. Zvyšují sice účinnost šlapání oproti jízdě v běžných botách, ovšem ne tak výrazně. Zámky jsou zapuštěny hlouběji do podrážky, takže bota umožňuje normální chůzi bez kontaktu zámků se zemí. Rekreační tretry se i vzhledově přibližují normální outdoorové obuvi.

Rozhodně ne, jen pro závodníky

Mezi širokou veřejností panuje poměrně mylný názor, že cyklistické tretry jsou vhodné pouze pro závodníky. Výhody jsou však nesporné pro každého, kdo tomuto sportu propadne. Patří k nim vyšší účinnost šlapání, díky níž klesá únava, větší pohodlí i zachování správné pozice nohy na pedálu.

Ať už máme na mysli silniční, MTB nebo rekreační boty, vhodné jsou pro každého. Bavíme se ale samozřejmě o sportovní či rekreační cyklistice, nebavíme se o jízdě na kole do krámu. Děti, dospělí i senioři, tretry jsou použitelné pro každého. Největší obavou je v zacvakávání a vycvakávání tretry. Vše je o učení. Jako jsme se učili psát, číst a počítat, tak stejně je to i s cyklistickými tretrami a pedály. Z počátku nad tím musíte přemýšlet, ovšem je to otázka několika jízd.

Cyklistikou ku trvalému zdraví

Cyklistické tretry nám zpříjemňují jízdu na kole. Pocit šlapání a nevynakládání tolik energie, doplněný o větší počet ujetých kilometrů. A s tím souvisí i zdraví. Jízda na kole je aerobním cvičením, což přispívá ke spalování tuků. Je prevencí proti řadě tzv. civilizačních onemocnění, prospívá pohybovému i kardiovaskulárnímu systému. Není pochyb o tom, že cyklistika má pozitivní vliv na naše zdraví a stává se tak stále oblíbenějším sportem. Není divu, na kole se dá vyrazit do přírody i do ulic a jelikož si rychlost, délku trasy i její terén volíte sami, je cyklistika vhodná téměř pro každého. Cyklistika je hned po chůzi druhým nejpřirozenějším pohybem. Na kole mohou jezdit i obézní lidé, jízda na kole totiž šetří velké klouby, zejména kolena a kyčle, které jsou při obezitě nadměrně zatěžovány. Jízda na kole zvýší vaší fyzickou kondici i zlepší vaši náladu a má tak pozitivní vliv na naše zdraví. Je výborným prostředkem pro zdokonalení rovnováhy, koordinace, snížení stresu, vytváří příjemný pocit a zlepšuje činnost mozku.

Cyklistické tretry
Při jízdě na kole jsou tretry velmi pohodlné

Další nutné doplňky

 Kdo tráví na kole mnoho času, ať už závodně, tréninkově nebo rekreačně je vhodné si tretry pořídit. Jak je psáno výše, na výběr máme několik druhů treter a je jen na nás, jaké zvolíme. Samozřejmě každý výrobce má jiné parametry boty, jiný materiál a od toho se odvíjí i cena. V dnešní době se pohybují od 800,- Kč po několika tisícové částky. Důležité je si danou tretru vyzkoušet.  Musí nám na noze sedět, nikde netlačit a být pevná. Ideální je, pokud máte někoho ve svém okolí, kdo je vlastní, půjčit si je a s jeho dopomocí vyzkoušet. Z počátku je to nepříjemný pocit ale je to jen otázka zvyku. Pokud zvažujete koupi treter, pořiďte si nové. Neberte staré od kamaráda, či známého jen proto, že jsou levnější. Každý máme chodidlo nohy jiného tvaru, a mohlo by docházet k jeho bolestem a třeba i bolesti celé dolní končetiny. Jako rodina, která trávíte víkendy a prázdniny na cestách je určitě využijete a bude se vám i vašim dětem jezdit snadněji, rychleji, efektivněji a více toho stihnete navštívit. Cyklistická výbava se neskládá jen z treter a bicyklu, ale patří sem i mnoho dalších doplňků speciálního oblečení. V dnešní době je navíc vše cenově dostupné a pokud si děláte novou výbavu, rozhodně vás to finančně nezruinuje. Nejdůležitější jsou kraťasy, které mají vložku, abyste při delší jízdě neměli otlačenou zadnici. Možná zvažujete zda koupit cyklistický dres nebo sportovní tričko? Důležité je, aby byl materiál funkční a prodyšný. Výhodou dresů jsou kapsičky na bedrech, kam můžete schovat mobilní telefon nebo klíče. Dále se můžeme zařadit rukavice, brýle, ale především helmu. Mnoho lidí je proti tomu, ale věřte, že je to alfa a omega jízdy na kole, jelikož vám může zachránit život. Dnes se vyrábí různé modely a designy přileb, takže si každý přijde na své. Je potřeba vybrat tu pravou. Možná máte pocit, že toho je najednou opravdu mnoho, co si na cyklistiku pořídit, ale jsou to věci, které vám vydrží mnoho let a není potřeba je často měnit. Takže, pokud jste doposud zvažovali, zda si koupit cyklistické tretry, není na co čekat. Jaro je za rohem a cyklistická sezóna začíná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *