Chcete zhubnout? Vyzkoušejte HIT trénink

Jistě to zná plno z vás. Chcete shodit přebytečná kila, ale nevíte, jak na to. Běhání několik kilometrů denně vás nebaví nebo na to nemáte čas. Existuje však metoda tréninku, která nevyžaduje tolik času, a přitom při ní spálíte více kalorií než při klasickém cardiu. Jedná se o HIT trénink, který bychom přeložili do češtiny jako vysoce intenzivní intervalový trénink. Při tomto tréninku vytočíte váš metabolismus do nejvyšších otáček a spálíte obrovské množství kalorií.

Co se dozvíte v článku:

Princip

Celá podstata HITu vyplívá z jeho názvu. Cvičíte po krátkou dobu, avšak s maximální intenzitou daného cviku a s minimálními pauzami mezi sériemi. Celý jeden HIT může vypadat takto: Cvičíte 10 sérií dřepů s výskokem. Každá jedna série trvá 20 sekund, přitom se snažíte dřepy dělat v co nejrychlejším tempu. Mezi každou sérií následuje 30 sekund pauza. Počet sérií, konkrétní cvik a časové intervaly se budou odvíjet od vaší momentální formy.

Vhodné cviky

Těžko budete provádět HIT tak, že budete cvičit bicepsové přítahy. Na HIT jsou nejlepší cviky na nohy, jelikož se jedná o největší svalovou partii. Mezi takové cviky pak řadíme dřepy, dřepy s výskokem, výpady, sprinty a “žabák“.

Dále můžete do HIT tréninku zařadit i cviky na prsa (kliky či lépe kliky s výskokem) a cviky na záda (shyby). Vůbec nejvhodnější jsou pak komplexní cviky, při kterých zapojíte celé tělo. Takovými cviky jsou angličák a horolezec, při kterých zapojíte obě poloviny vašeho těla. Celý trénink může obsahovat více cviků a zároveň můžete jednotlivé cviky kombinovat (např. klik + shyb v jedné sérii).

Výhody

Oproti caridu tréninku má HIT celou řadu výhod. První je ta, že nemusíte cvičit hodinu, stačí vám 10–15 minut a budete naprosto vyčerpáni. Dále budete provádět poměrně fyzicky náročné cviky, při kterých posílíte vaše svaly (na rozdíl od např. běhu, při kterém svaly spíš pálíte). Zásadním bonusem je i to, že pálíte kalorie nejen při tréninku, ale také několik hodin po něm.

Ze všech těchto výhod vyplívá, že HIT je o dost efektivnějším tréninkem, než je cardio. HIT je vhodný pro všechny, kteří nestíhají přes den cvičit, ale přesto se chtějí udržet v dobré kondici. Jedná se však o fyzické extrémně náročný trénink, a proto jej nedoporučujeme starším či fyzicky méně zdatným osobám (nebo osobám se zdravotními problémy).