Běžecké pásy do každé fitness domácnosti

Hledáte nejlepší fitness stroj vhodný na domácí kardio cvičení? Chcete efektivně cvičit z pohodlí vašeho domova? Vyzkoušejte jedničku mezi domácími sportovními stroji – běžecký pás, díky kterému se můžete snadno a jednoduše věnovat zdravým a přirozeným pohybovým aktivitám, jako je běh a chůze. Během tréninku na běžeckém pásu procvičíte zejména svaly dolní poloviny těla, čímž aktivujete a celkově zlepšíte váš kardiovaskulární systém, vybudujete si fyzickou kondici, zbavíte se nechtěných kilogramů a vytvarujete postavu.

Kam běžecký pás umístit?

Běžecký pás je skvělý a praktický sportovní pomocník vhodný do domácího prostředí. Oceníte ho zejména v případě špatného počasí nebo nízké, či naopak příliš vysoké venkovní teploty. Vaše sportovní nasazení tak již nikdy nebude záviset na vnějších podmínkách.

Běžecký pás bez problémů umístíte do bytu – a to včetně garsonky, domu, domácí posilovny, sklepa nebo zimní zahrady – zkrátka kamkoliv budete potřebovat.

Pamatujte však, že je dobré mít okolo pásu dostatek místa a volného prostoru. Běžecké pásy je proto vhodné umístit minimálně jeden metr od stěny a ostatního nábytku. Z bezprostředního okolí pásu odstraňte ostré předměty a hrany tak, aby při pádu nedošlo k poranění. Prostor si vymezte i nad strojem, abyste se při běhu nemuseli zbytečně přikrčovat.

Běžecké pásy bývají standardně vybaveny transportními kolečky, která usnadňují manipulaci, pokud zrovna potřebujete pás přemístit. Některé typy běžeckých pásů lze sklopit a zvednout do horizontální polohy tak, že pokud je zrovna nepoužíváte, nezabírají téměř žádné místo.

Rozměry běžeckých pásů

Průběžná délka běžeckého pásu se pohybuje okolo 100 – 160 cm v závislosti na konstrukci trenažéru. Naproti tomu šířka bývá okolo 40 – 60 cm. Nejprodávanější jsou pásy s běžeckou plochou nad 46 cm, které zajišťují dostatečný komfort běhu.

Nicméně, obecně platí, že čím širší a delší je běžecká plocha pásu, tím je běh komfortnější. Minimální vhodná délka běžícího pásu je 120 cm a minimální šířka od 42 cm. Čím častěji běháte, tím by měl být pás rozměrnější – pro co nejpohodlnější běh.

Pro koho je běžecký pás vhodný?

Běžecké pásy jsou vhodné pro všechny uživatele nehledě na věk, pohlaví a tělesnou zdatnost. Hodí se pro ženy, muže i děti všech váhových kategorií. Nosnost běžeckých pásů dosahuje až 170 Kg. Jeho obsluha je snadná a nenáročná.

Cvičit na běžeckém pásu mohou i úplní začátečníci, kteří budou postupně navyšovat tempo a zároveň zvyšovat svoji fyzickou kondici. Na běžeckém pásu se tak můžete od svižné chůze dopracovat až k přípravě na půlmaratón či maratón.

Na druhou stranu je běžecký pás více než vhodný pro zdatné sportovce, pro které může být běžecký pás úžasný cvičební doplněk představující kompenzační pohyb k jiným sportovním aktivitám.

Běžecký pás a pozitivní účinky běhu na lidské zdraví

Cvičení na běžeckém pásu zatěžuje lidské tělo méně, než je tomu při běhu na rovném povrchu pod širým nebem. Další výhodou běžeckého pásu oproti venkovnímu běhu je možnost velmi efektivně sledovat srdeční rytmus a krevní tlak, což ocení zejména lidé se srdečními problémy, kteří se tak pohybu nemusejí vzdát – stačí jen srdečního tep monitorovat.

Mezi okamžité pozitivní účinky běhu patří okysličení krveprotáhnutí svalstvavyloučení škodlivin i toxinů z těla a vyplavení hormonů štěstí – tzv. endorfinů, které navozují duševní pohodu.

Při dlouhodobém praktikování běhu dochází ke zpevnění postavyhubnutí a celkové eliminaci podkožního tuku.

Nejčastější mýty o běžeckých pásech

Lidé se často domnívají, že jsou běžecké pásy drahé a neskladné vybavení vhodné pouze do profesionálních posiloven. Pravdou však je, že jsou dnešní běžecké pásy uživatelsky velmi jednoduché a cenově dostupné. Zapomeňte na scény z filmů a rádoby zábavných videí, kde běžci z pásů nebezpečně padají.

Ve skutečnosti je užívání pásu snadné a bezpečné. Na pás nenaskakujete za chodu, ale rychlost a sklon si volíte, až když jste na pásu. Při seskočení z pásu opět nehrozí žádné nebezpečí, jednoduše snížíte rychlost pásu nebo ho zcela zastavíte a z pásu sestoupíte.

Dalším mýtem je, že jsou běžecké pásy příliš hlučné. Pravdou však je, že samotný pás díky odpružení hlučný nebývá. Hluk, ke kterému dochází, je vyvolaný samotným během, tedy dopadem na plochu běžeckého pásu. Hlučnost dopadů lze částečně eliminovat vhodnou běžeckou obuví.

O běhání se obecně traduje, že poškozuje klouby. Při běhu na trenažéru je dopad na klouby značně menší než při běhu na venkovním asfaltu. Vyberete-li si kvalitní pás s odpružením a se systémem vyrovnání nerovností podlahy, nemusíte se o své klouby obávat. Nicméně mějte na paměti, že míra odpružení se zvyšuje s cenou přístroje. Základní odpružení spočívá v položení pásu na speciální gumové podložky, které tlumí otřesy. Běžecké pásy z vyšší cenové kategorie mají zdravotní odpružení, a tudíž jsou vhodné i pro jedince s poškozením kloubů, nebo páteře.

Není pravda, že by ovládání pásu bylo nadmíru složité – zvládne to hravě každý. Většina moderních trenažérů má displej, ty nejnovější pásy z vyšší cenové kategorie využívají displeje s dotykovou obrazovkou. Naopak u starších a levnějších modelů k ovládání slouží tlačítka. Intenzitu běhu pak můžete ovládat buď manuálně pomocí tlačítek (starší a levnější pásy), nebo pomocí programů (modernější a dražší trenažéry), na základě kterých se automaticky přednastaví rychlost i sklon.

Druhy běžeckých pásů a jejich cena

Na trhu existuje několik druhů běžeckých pásů vyráběných různými značkami, například InSPORTline HousefitRun Sport, Brother Fitness, TunturiNordicTrack, nebo Pro-Form. Běžecké pásy se mohou lišit svou konstrukcí, výbavou i doplňkovými funkcemi, jako je měřič spálených kalorií nebo snímač tepové frekvence.

Základní dělení běžeckých pásů je na motorové a bezmotorové (magnetické).

Motorové běžecké pásy

Pohání vlastní motor o výkonu v rozmezí 1 až 6 koňských sil (HP). Ke cvičení v domácích podmínkách se doporučuje výkon minimálně 2HP. Platí pravidlo, že čím těžší je běžec a čím častěji chce trénovat, tím silnější motor by měl zvolit. Pro dobrý sportovní výkon je výkonný motor běžeckého pásu nezbytností.

Průměrná cena základního motorového běžeckého pásu se pohybuje okolo 10 – 15 tisíc. Naleznete je například od značky Run Sport či Brother Fitness.

Bezmotorové neboli magnetické běžecké pásy

Bývají cenově dostupnější a skladnější, nicméně jejich používání je fyzicky náročnější, protože je běžec udržuje v chodu vlastní silou.

Průměrná cena základního bezmotorového běžeckého pásu se pohybuje okolo 6 – 10 tisíc. Naleznete je například od značky InSPORTline nebo Master F-04.

Jak vybrat vhodný běžecký pás?

Nabídka běžeckých pásů je široká. Pro méně náročné uživatele jsou vhodné základní trenažéry vhodnější na svižnou chůzi nebo pomalý běh. Kromě základních modelů můžete vybírat běžecké pásy ze střední kategorie a vysoké cenové třídy – takové stroje se hodí i pro komerční použití.

Základní běžecké pásy nižší cenové kategorie s jednoduchým vybavením a omezeným příslušenstvím jsou vhodné pro občasný trénink, jsou tedy naprosto ideální variantou pro zájemce o levný běžecký pás do domácích podmínek. Základní běžecké pásy mají menší rozměry a tichý chod. Ve většině případů je lze snadno složit, a tudíž se hodí i do malých bytů včetně garsonek.

Nicméně oproti základním strojům mají běžecké pásy ze střední a vyšší cenové kategorie více vlastností, velké množství přídavných funkcí – například regulaci sklonu či několik programů zátěže, a doplňkových prvků, jako je držák na telefon nebo zabudovaný vstup pro MP3 přehrávač.

Všechny tyto rozšiřující funkce a prvky oceníte zejména při častých a intenzivních trénincích, neboť značně zpříjemňují pohyb a zlepšují kvalitu cvičení. Běžecké pásy bývají rozměrnější pro co nejpohodlnější pocit z běhu. Zkušení běžci také ocení kromě již standardního tlumení nárazů a pohlcení otřesů takové vychytávky, jako jsou například zabudované reproduktory s MP3 vstupem pro poslech oblíbené hudby.

Mezi značky běžeckých pásů vyšší cenové třídy patří například LifeFit nebo Tunturi.

Sečteno, podtrženo:

Běžecký pás je skvělý pomocník, díky kterému budete fit, v kondici a v dobré náladě, aniž byste opustili pohodlí domova. Jeho údržba i skladování jsou více než snadné, spotřeba energie nízká a účinky na lidské tělo i psychiku blahodárné.